26 oktober 2020
MEER MAN MAG!
22 april 2020
Corona - Covid-19
Schrijf je vrijblijvend in voor onze nieuwsbrief.
voornaam
achternaam
email
bedrijf / organisatie
tel



Lancering JAC campagne

 
Te weinig jongeren vinden weg naar professionele hulp 26 februari is ‘Vertel een sprookje’ dag, maar voor 1 op 5 jongeren is het leven allesbehalve een sprookje.
1 op 5 jongeren heeft psychische problemen, zo bleek in september uit de eerste resultaten van een groot KU Leuven-onderzoek van hoogleraar psychiatrie Inez Germeys (KU Leuven) en haar team. Deze grootschalige studie bij 1.913 jongeren bevestigt eerdere cijfers over mentaal welzijn bij jongeren. Jongeren kunnen voor professionele hulp altijd terecht bij het JAC, gratis en vertrouwelijk, maar dat is niet altijd geweten. Daarom lanceren de JAC’s een bekendmakingscampagne.
 
Vooral jongeren tussen 17 en 25 jaar maken heel wat ingrijpende veranderingen door. Zo verlaten veel jongvolwassenen hun vertrouwde omgeving en gaan werken, studeren, alleen wonen, etc. Op dat moment  hebben ze meer dan ooit nood aan een luisterend oor of een helpende hand maar het merendeel van de jongeren weet niet waar naartoe. Daarnaast stuiten ze ook op breuklijnen in de hulpverlening, met eindeloze wachtlijsten tot gevolg. Jongvolwassenen weet vaak niet dat het JAC, het jongerenaanbod van het CAW, er speciaal voor hen is. De professionele hulpverleners van het JAC werken bovendien volledig gratis en anoniem. Daarom lanceert het JAC, jongerenaanbod van het CAW, een bekendmakingscampagne die verduidelijkt dat er altijd een JAC in de buurt is waar men terecht kan met eender welke vraag.
 
In 2019 klopten 15.891 jongeren tussen 17 en 25 jaar aan bij het JAC. Bijna 1 op 3 jongeren stelde een vraag over psychisch welbevinden en persoonlijke problemen.
 
Lancering JAC campagne
 
“Het JAC was een bron van hulp, een toevluchtsoord. Dat betekende veel voor mij.” (Ahbi, 20 jaar)
 
26 februari is ‘Vertel een sprookje’ -dag en het startmoment van de JAC campagne. De insteek: is jouw leven geen sprookje ? Heb je kopzorgen? Blijf er niet mee rondlopen. In het JAC kan je terecht met elke vraag en krijg je professionele hulp, gratis en vertrouwelijk. De campagne zal gedurende 12 maanden worden uitgerold en brengt 5 thema’s: kopzorgen, relatiedip, op eigen benen staan, FOMO en last op je schouders. Brede begrippen, waar veel jongeren zich in zullen herkennen. JAC’s zijn dé plek waar jongeren terecht kunnen voor laagdrempelige eerstelijnshulp.
 
Drempel naar hulpverlening te hoog
“Vanuit alle hoeken merken we hoe cruciaal  laagdrempelige hulp voor jongeren is. Uit onze bevraging bleek dat slechts 1 op de 3 jongeren die met psychische problemen kampt, in begeleiding is.” zegt Eveline Meylemans, adviseur mentaal welzijn bij de Vlaamse jeugdraad “Jongeren vertellen ons dat de drempel naar hulpverlening vaak heel hoog is. Ze weten niet goed waar ze terecht kunnen met hun vragen. Toch weten jongeren goed te formuleren wat ze nodig hebben wanneer ze het moeilijk hebben: een aangename plek, vlot bereikbaar, altijd toegankelijk en zonder verplichtend karakter. Een JAC voldoet aan al deze kenmerken. Het is dus ontzettend belangrijk het JAC extra in de kijker te zetten! Er zijn maar liefst 56 JAC’s in Vlaanderen en Brussel. Er is dus altijd een JAC in je buurt.”
 
Bijzondere aandacht voor jongvolwassenen
De JAC campagne richt zich tot alle jongeren, met bijzondere aandacht voor de groep van 17 tot 25 jaar. Zij zijn extra kwetsbaar omwille van hun transitieleeftijd en de keuzes en verantwoordelijkheden die hieraan verbonden zijn.
 
“Jongvolwassenen stuiten nog te vaak op wachtlijsten en breuklijnen in de hulpverlening. Een kwetsbare groep dreigt daardoor te laat in beeld te komen of zelf af te haken. De groep 17-25 jarigen wordt geconfronteerd met ingrijpende veranderingen, ze gaan studeren, werken, alleen wonen etc. Als daar nog moeilijkheden bij komen zoals relationele problemen, familiale breuken, slachtofferschap of psychisch onwelbevinden, is het cruciaal dat ze weten waar ze terecht kunnen met hun vragen.
 
Daarom willen we hen met deze campagne pro-actief bereiken, zodat ze de weg naar het JAC en het CAW kennen voor hun 18de, “verduidelijkt Shari Robijns, CAW-deskundige Jongeren.
 
Jongeren hebben nood aan plekken, zoals het JAC, waar ze terecht kunnen met al hun vragen. Met de campagne willen we ervoor zorgen dat meer jongeren sneller de weg naar het JAC vinden.
 
In het kader van de campagne interviewden we verschillende jongeren over mentaal welzijn en hun ervaringen met het JAC. De jongeren zijn beschikbaar voor interviews. Gelieve hiervoor contact op te nemen met Tessa Claes : tessa.claes@cawgroep.be – 0491 37 04 22
 
Eveline Meylemans is adviseur mentaal welzijn bij de Vlaamse jeugdraad: eveline.Meylemans@UGent.be – 0487 24 91 61.
Shari Robijns is voorzitter werkgroep Jongeren bij CAW: shari.robijns@cawhallevilvoorde.be – 0495 41 42 16
 
Beiden zijn beschikbaar voor interviews.
 
Info en contact voor hulpvragen
www.caw.be
www.jac.be
0800 13 500
 
Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) versterkt welzijn
 
Het CAW zet zich in voor het algemeen welzijn en verleent hulp aan iedereen met een vraag of probleem. Bij de CAW’s staat de zorg voor kwetsbare mensen centraal. Hierbij streven we ernaar mensen terug verbinding te laten maken met zichzelf, hun familie, vrienden, buren en de bredere samenleving. Dit streven naar een warme solidaire samenleving kunnen we enkel in samenwerking met anderen en met voldoende middelen realiseren. We zijn allemaal een meerwaarde voor elkaar. CAW verbindt. Meer informatie: www.caw.be.
 
Contact voor persvragen
Tessa Claes – stafmedewerker communicatie CAW, Turnhoutsebaan 139a, 2140 Borgerhout
0491 37 04 22 – tessa.claes@cawgroep.be – www.caw.be – www.jac.be